Op een aantal plekken in Heusden en Waalwijk gaat op dit moment veel doorgaand verkeer door oude kernen die daarvoor niet bestemd en/of ingericht zijn. Voor de leefbaarheid in de kernen is het belangrijk dat we de verkeersstructuur aanpassen. Minder verkeer door smalle woon- en winkelstraten. Meer verkeer over randwegen die daarvoor geschikt zijn of worden aangelegd.
De aanleg van randwegen leidt tot wegen die meer verkeer kunnen verwerken en een parallelstructuur naar de verschillende kernen. GOL zorgt dat wijken als De Grassen en Geerpark en industriegebieden, zoals Haven 8, goed bereikbaar zijn.
Concreet betekent dit dat de op- en afritten 38 (Waalwijk-Centrum) en 39 (Waalwijk-Oost) vervallen en dat afrit 40 een volwaardige aansluiting op de A59 wordt. Daarnaast komt er een nieuwe parallelweg langs de noordzijde van de A59. Eerder werd binnen GOL afrit 41 al afgesloten. En ook de op- en afrit 44 (Vlijmen) vervalt. Vanaf de nieuwe volwaardige aansluiting 45 (Ring 's-Hertogenbosch) op de A59 kom je via de Vijfhoevenlaan de nieuwe woonwijk De Grassen en het dorp Vlijmen binnen. Al deze aanpassingen zorgen voor een betere doorstroom en minder autoverkeer dat direct door de woonkernen rijdt. Én ze bieden een alternatieve route naar de omliggende dorpen. Ook industriegebieden, zoals Haven 8, zijn in het plan meegenomen en straks dus nog beter bereikbaar.
Ten noorden en ten zuiden van de A59 liggen natuurgebieden die onvoldoende met elkaar verbonden zijn. Dit zijn het rivierengebied van de Maas aan de noordzijde en het Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen aan de zuidzijde. De A59 is een obstakel voor de verplaatsing van dieren en de ontwikkeling van planten.
In de plannen voor de gebiedsontwikkeling is met de realisatie van twee ecologische verbindingszones onder de A59 ruim 8,5 hectaren nieuwe natuur voorzien. Die verbindingszones geven de ruimte aan dieren en planten om zich tussen natuurgebieden te verplaatsen. Hiermee wordt het Natuurnetwerk Brabant compleet en komt de Maas in verbinding te staan met de Moerputten en de Loonse en Drunense Duinen. Onder de brug over het Drongelens kanaal bij Waalwijk is al een ecopassage aangelegd. Dit is onderdeel van de ecologische verbindingszone Baardwijkse Overlaat die binnen GOL nog wordt gerealiseerd, als ecologische schakel tussen de Vughtse Gement/Moerputten en het gebied Sompen en Zooislagen. Ter hoogte van Vlijmen wordt een ecotunnel onder de A59 aangelegd. Deze tunnel is onderdeel van de ecologische verbindingszone Voordijk.
Om woon-werkverkeer met de fiets te stimuleren, komt er een snelfietsroute tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. Dit is een directe, brede fietsverbinding met zo min mogelijk oponthoud: fietsers krijgen zoveel mogelijk voorrang en er is weinig hinder voor ander verkeer. De snelfietsroute maakt het gebied ook nog aantrekkelijker voor recreatie.
Ook verbetert GOL de fietsverbinding tussen Haarsteeg en Nieuwkuijk, met de realisatie van een tweezijdig fietspad langs de Abt van Engelenweg.
GOL verbetert de verkeersveiligheid op en rond de A59 door het verminderen van het aantal op- en afritten en het veiliger maken van de resterende op- en afritten. De doorstroming op de A59 verbetert door GOL.
De werken aan het Ei van Drunen (aansluiting 42 Heusden) zijn in 2014 al uitgevoerd. Het Ei van Drunen is toen aangesloten op de Spoorlaan en er is een P+R parkeergelegenheid gerealiseerd met fiets- en OV-voorzieningen. Hiermee is er een goede ontsluiting voor bedrijventerrein Groenewoud II. De aansluiting 41 Drunen/Elshout is daarna afgesloten.
Achtergrond: de vele op- en afritten op een korte afstand zijn onveilig, omdat ze te kort zijn en uitmonden in woongebieden. Het verkeer komt dus van 120 km/u meteen terecht in zones van 50 of 30 km/u. De nieuwe woningen en bedrijven in de omgeving van de A59, vragen ook om goede ontsluitingen. Daarnaast veroorzaken de vele op- en afritten onveilige situaties op de A59 door veel invoegend en uitvoegend verkeer. De A59 tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk is een bijzonder stuk snelweg. Dit deel van de A59 is in het begin van de jaren zestig aangelegd als een provinciale weg. Deze weg moest toen de doorgaande route door verschillende bebouwde dorpskernen vervangen. De weg is daarna in fasen omgebouwd naar een autosnelweg. Daarbij is het aantal aansluitingen van de toenmalige provinciale weg wel behouden: negen aansluitingen over een afstand van 15 km tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. Dat is dus niet aangepast aan de nieuwe functie van autosnelweg.
De A59 vormt een barrière voor de waterberging die hoognodig is om ’s-Hertogenbosch te beschermen tegen overstromingen. Als het water in de Dommel en de Aa hoog staat, is extra waterberging nodig om het water buiten de stad te houden.
GOL realiseert de ontbrekende schakel in de bescherming van ’s-Hertogenbosch en omgeving tegen extreem hoog water. De ecotunnel onder de A59 kan straks zo nodig ingezet worden als waterverbinding. Met deze tunnel is het waterbergingsgebied (HoWaBo) ten zuiden van de A59 verbonden met het Engelermeer. Het waterbergingsgebied kan daardoor 4,5 miljard liter water opvangen.
GOL realiseert meer natuur en betere fietsverbindingen. Daarmee wordt recreatie in het gebied aantrekkelijker voor de inwoners. Tegelijkertijd is er aandacht voor goede verbindingen voor het landbouwverkeer in dit gebied. Daarnaast worden de pijlers van de vroegere Langstraatspoorlijn – ook bekend als het Halvezolenlijntje – voor een deel blootgelegd. Hier ontstaat een nieuw landschap, waar mensen volop kunnen wandelen en recreëren.
GOL zorgt bij deze gebiedsontwikkeling voor een zorgvuldige inpassing van alle maatregelen in het landschap. Ook investeert GOL in cultuurhistorie, bijvoorbeeld in natuur- en landbouwgebied de Baardwijkse Overlaat.